کمک کردن به کودک افسرده

کمک کردن به کودک افسرده

وقتی اسم کودکی می آید همه فکر می کنند که دوران سرخوشی و بی خیالی و شادیست اما گاهی کودکان نیز از افسردگی رنج می برند. اما چگونه می توان به کودک افسرده یا کودکی که دائما غمگین است کمک کرد؟

۱. کودک را متقاعد کنید که افسرده بودن خجالت ندارد یا اگر دچار افسردگیست بقیه او را دیوانه نمی دانند. همه انسان ها در موقعیت های غمناک، غمگین می شویم. ولی بعضی از ما دچار بیماری می شویم که رهایی از غمگینی را برایمان مشکل می کند.

۲. به کودک خود حق بدهید که می تواند همچین احساساتی داشته باشد. برخی از کودکان فکر می کنند افسرده بودن اصلا برایشان خوب نیست و نباید این حس را داشته باشند بنابراین سعی می کنند بیشتر آن را پنهان کنند تا اینکه راهی برای مقابله با آن پیدا کنند.

۳. به کودک خود حقیقت را بگویید. همه انسان ها به طور غریزی سعی می کنند از کودکان خود در برابر درد و سختی مراقبت کنند اما کودکان در الگو گرفتن کارهای اشتباه ماهرترند. با رو راست بودن با آنها می توان درد و سختی را از آنها دور کرد.

۴. اجازه بدهید کودک گاهی گریه کند و غصه بخورد حتی سر مسائل کوچک. مثلا از دست دادن همستر خانگی شاید برای شما خیلی مهم نباشد اما برای کودک که قبلا هیچ گاه تجربه فقدان را نداشته است بزرگ و مهم است.

۵. به نشانه هایی که در کودک وجود دارد توجه کنید. اگر این نشانه ها برای مدت زیادی در او باقی مانده است یا شخصیت کودک با تغییرات وسیعی همراه بوده است، بهتر است حتما به متخصص مراجعه کنید.

۶. به کودک خود بیاموزید که در زمان نیاز باید حتما از دیگران کمک بگیرد. مثلا می تواند مشکل خود را با شما (پدر و مادر)، معلم یا مشاور در میان بگذارد.

۷. احساسات کودک خود را کوچک نشمارید. شاید برای شما ناچیز باشد اما برای خود کودک بزرگ و مهم است.

۸. گرچه میزان خودکشی در کودکان پایین است اما گاها اتفاق افتاده است. بنابراین هروقت کودک به شما می گوید که احساس می کند دوست دارد بمیرد، آن را جدی بگیرید.

۹. واکنش شما نسبت به موقعیت های مختلف در زندگی تاثیر مستقیم روی کودک دارد و او در واقع با تماشا کردن شما مهارت های مختلف را از شما یاد می گیرد؛ بنابراین بسیار به آن توجه کنید.

۱۰. درباره افسردگی با کودک خود صحبت کنید البته با استفاده از کلماتی که برای سن او مناسب باشد و برایش قابل فهم باشد.

نکته :

۱. اگر کودک دچار افسردگی باشد حتما به این معنا نیست که باید دارو مصرف کند. خیلی از کودکان تنها با شرکت در جلسات درمانی از افسردگی خلاص می شوند.

۲. اگر نمی دانید به چه کسی برای درمان مراجعه کنید می توانید از مشاور مدرسه کودک یا دکتر خانوادگی خود کمک بگیرید.

۳. نشانه هایی که باید در کودک خود به دنبال آنها باشید عبارتند از : غمگینی، کج خلقی و زود رنجی، لذت نبردن، تغییر در اشتها، تغییر در الگوی خواب، خستگی، احساس پوچی و بیهودگی و فکر کردن به مرگ.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *