۱۰ نوع ورزش مناسب برای کودکان

۱۰ نوع ورزش مناسب برای کودکان

امروزه کمتر می توان استفاده کودکان از تکنولوژی را کنترل کرد و می توان دید که بچه ها تقریبا در همه جا جلوی کامپیوتر یا صفحه تلویزیون در حال بازی یا تماشا هستند. درست است که راحت ترین راه برای ساکت کردن و مشغول ساختن آنها همین در اختیار گذاشتن تکنولوژی برای آنهاست اما باید گفت که خطرات ناشی از استفاده زیاد از آن کم نیست که از جمله می توان به نرخ رو به افزایش چاقی مفرط، دیابت، ADHD (اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر نسبت به کودکان دیگر وجود دارد) و غیره اشاره کرد. اما راه چاره چیست؟ دور نگه داشتن آنها از تکنولوژی و ترغیب آنها به انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی.

در زیر به ده ورزش مناسب برای کودکان اشاره شده است :
۱. استفاده از هولاهوپ

هولاهوپ حلقه پلاستیکی بزرگیست که دور کمر قرار می دهند و بدن را تکان می دهند. این حلقه برای ورزش کاردیو بسیار مناسب است و از مزایای ان می توان به افزایش توجه و تمرکز اشاره کرد. برای اینکه هولاهوپ برای کودک شما جالب باشد از نوع چراغ دار آن که در شب می درخشد استفاده کنید. یا نوع دیگری هم هست که رنگ چراغ هایش عوض می شود و برای کودک جذابتر است. بچه ها می توانند در یک اتاق تاریک با کمک موسیقی و هولاهوپ به رقص و از بین بردن چربی بدن خود بپردازند.😉

۲. مسابقه طناب کشی

طناب کشی برای افزایش استقامت و عضلات دوسر بازویی و ساق پا عالیست و نوعی ورزش تیمی جالب برای کودکان محسوب می شود. می توانید بعد از باران این مسابقه مهیج را برای بچه ها ترتیب دهید تا گلی شوند و بیشتر به آنها خوش بگذرد. تحقیقات نشان داده Aاست که باکتری موجود در خاک برای سلامت بدن مفید است.

۳. ورزش های رزمی

ورزش های رزمی (مانند کاراته) بسیار برای بچه ها مفید است و از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش اعتماد به نفس
  • توجه و تمرکز
  • افزایش خاصیت بهبودپذیری (توانایی انطباق خود با مسائل و شکست ها)
  • توانایی خودگردانی یا خود کنترلی

این ورزش علاوه بر خواص جسمی و روحی زیادی که دارد برای کودکان دارای اختلال ADHD نیز بسیار مفید است. انجام ورزش های رزمی هماهنگی چشم و دست را تقویت می کند و به کودک می آموزد چگونه تحت فشار باید آرام باشد.

۴. صخره نوردی

صخره نوردها عموما خوش اندام ترین ورزشکاران هستند. صخره نوردی بنیه را قوی می کند و بازوان و پاهایی قوی و عالی به فرد می دهد. این ورزش همچنین روی نگرانی و اضطراب، افسردگی و احترام به نفس اثر مثبت دارد.

۵. شنا

شنا از جمله ورزش های بسیار مفید برای کودکان است. انعطاف پذیری، کاهش تورم بدن و ساخت حجم استخوانی از جمله فواید این ورزش به حساب می آید. اکثر بچه ها از شنا کردن و بازی در استخر همراه با دوستان خود لذت می برند. طبق تحقیقات به عمل آمده، نرخ مرگ و میر در کسانی که شنا می کنند نسبت به سایر ورزش ها حدود ۵۰ درصد است؛ بنابراین باعث طول عمر کودکان نیز می شود.

۶. تنیس

تنیس ورزش مفیدی است که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. در زیر به چند خاصیت این ورزش برای جسم اشاره شده است :

  • هماهنگی چشم و دست
  • انعطاف پذیری
  • موتور کنترل یا کنترل حرکتی
  • توازن و تعادل
۷. ژیمناستیک

کسانی که ژیمناستیک کار می کنند جزو خوش اندام ترین ورزشکاران هستند. از جمله خواص ژیمناستیک برای کودکان می توان به افزایش انعطاف پذیری، هماهنگی بدن، فعالیت های شناختی (مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندهای ذهنی و مغزی انسان که منجر به شکل گیری و ایجاد آگاهی از خود و جهان اطرافش می شود)، تادیب نفس و قوی شدن بنیه او اشاره کرد. توجه داشته باشید که حتما نباید کودک را به کلاس های ژیمناستیک حرفه ای بفرستید بلکه هدف در اینجا سلامت او و مشعول کردنش با چیزی غیر از تکنولوژیست.

۸. فوتبال

فوتبال جزو ورزش های گروهی بسیار مفید برای سلامت قلب و عروق است و باعث انعطاف پذیری و هماهنگی اعضای بدن می شود. بچه ها عاشق فوتبال بازی کردن هستند و از آنجا که حتما باید آن را بیرون از خانه انجام داد بنابراین از فواید بازی کردن خارج از خانه مثل بهره مندی بیشتر از ویتامین D و افزایش استقامت استخوانها و مفاصل نیز بهره مند می شوند. تحقیقات نشان داده است بچه هایی که دائم در خانه و جلوی تلویزیون مشغول تماشا هستند دچار نزدیک بینی می شوند. بنابراین بهبود حس بینایی از دیگر فواید فوتبال به شمار می رود.

۹. کشتی گیری

در کشتی گیری تمرکز بر روی دو نفر است. این ورزش میزان حساسیت را در کودک بالا می برد زیرا باید دائم به حرکت بعدی که حریف ممکن است انجام دهد تمرکز کند. از دیگر فواید کشتی گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • توانایی خودگردانی یا خودکنترلی
  • افزایش مسئولیت شخصی
  • یادگیری مهارت های دفاع از خود
۱۰. پارکور

پارکور یعنی عبور از موانع در سریعترین زمان ممکن با استفاده از آسانترین و ساده ترین شیوه حرکتی و کمترین انرژی مصرفی بدن. این ورزش برای بچه ها به دلیل اینکه فکر می کنند یک ابرقهرمان هستند که می تواند از تمام موانع عبور کند بسیار جذاب است. پارکور کمی شبیه زیمناستیک، کمی ورزش های رزمی و کمی هم شبیه اسکیت با تخته البته بدون تخته است. پارکور برای پریدن از روی موانع ذهن را درگیر می کند و باعث تقویت بنیه کودک و هماهنگی میان اعضای بدنش می شود. بهترین نوع ورزش برای کودکان ورزشی ست که جالب و مهیج باشد و اصلا شبیه ورزش (خسته کننده) نباشد. پارکور یکی از این نوع ورزش هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *