چگونه در زندگی مثبت باشیم؟

چگونه در زندگی مثبت باشیم؟

همه ما فرق بین مثبت بودن و منفی بودن در زندگی را می دانیم؛ فرقش مانند سیاه و سفید است، خوب و بد یا درست و غلط. بنابراین طبیعیست که به دنبال داشتن زندگی مثبت و خوب باشیم. داشتن یک زندگی مثبت دست خودتان است و می توانید هر جا که هستید، هر که هستید، هر شغلی که دارید از همین الان تصمیم بگیرید و زندگی خود را تغییر داده و به سمت مثبت پیش ببرید. در زیر ۴ راه ساده برای دوری از منفی بافی و داشتن زندگی مثبت آمده است :

۱. کنترل کردن طرز فکر

می دانستید که برخوردها و واکنش هایی که ما در موقعیت های مختلف از خود بروز می دهیم بستگی به عادت هایمان دارد؟ مثال زیر را در نظر بگیرید؛
فرض کنید هر روز صبح زود با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می شوید؛ این برای شما یک حرکت منفی ست و هر روز با غرغر کردن آن را انجام می دهید چرا؟ چون در ذهن شما این فکر گماشته شده که صبح زود بیدار شدن خوب نیست. بنابراین ذهن صدای زنگ ساعت را یک چیز منفی می پندارد. ممکن است هنگام صبح خسته باشید اما نباید روز خود را با ترشرویی و بدخلقی آغاز کنید. عوض کردن طرز فکر زمانبر است اما کار سختی نیست و باید گفت که خوشبختانه برتری آدمی نسبت به بقیه موجودات اینست که می تواند فکر کند و از آن بالاتر می تواند هر جا لازم باشد افکار خود را تغییر دهد. ذهن ناخودآگاه انسان به خودی خود عمل نمی کند بلکه این شما هستید که می توانید آن را به کنترل درآورید و نگرش خود را نسبت به پیرامون خود تغییر دهید. توجه کنید که زنگ ساعت یک مثال است از عادت روزانه شما که بدون آنکه بدانید طرز فکر شما را به کنترل خود درآورده است. مساله در اینجا زنگ ساعت یا واکنش شما نیست. مساله و مشکل درواقع در این است که شما بدون اینکه متوجه شوید این واکنش را از خود بروز می دهید. اگر طرز فکر خود را تغییر دهید و دید خود را نسبت به مسایل اینچنینی مثبت کنید، سپس روز به روز به زندگی مثبت نزدیکتر می شوید؛ چگونه؟ به این صورت که به زنگ ساعت به عنوان یادآوری برای شروع یک روز خوب دیگر فکر کنید نه یادآوری برای انجام کاری که دوست ندارید یا حوصله اش را ندارید مثل رفتن به سر کار.

۲. حفظ کردن کلمات دارای بار مثبت

این کار به نظر خیلی ساده است؛ حفظ کردن کلمات مثبت می تواند ذهن را وادار به استفاده از آنها در شرایط مختلف کند و در نتیجه زندگی مثبتی برایتان ایجاد کند. به همین ترتیب می توانید طرز فکرتان را عوض کنید یا در مثلا پیام های مختلفی که به دوستان خود می دهید از کلمات مثبت استفاده کنید. برخی از روانشناسان کلمات دارای بار مثبت یا منفی را برای عموم لیست کرده اند اما اگر خودتان هم در کلمه ای تامل کنید خواهید فهنید که بار منفی دار یا مثبت. استفاده از کلمات مثبت نه تنها زندگی و طرز فکر شما را تغییر می دهد بلکه افرادی که پیرامون تان هستند نیز تغییر خواهند کرد. آیا تا به حال متوجه شده اید که چطور افراد مثبت و شاد همیشه سعی می کنند این شادی را به اطرافیان خود نیز هدیه دهند؟ مثلا همیشه به همه لبخند می زنند و در عوض هم لبخند تحویل می گیرند یا با دیگران با تن صدای ملایم و خوب صحبت می کنند.

۳. تمرکز بر آنچه رخ می دهد

در زندگی تمام انسان ها، هم اتفاقات خوب رخ می دهد و هم اتفاقات بد؛ اما این شما هستید که تصمیم میگیرید کدام یک روی شما تاثیرگذار باشد. به گذشته، حال و آینده خود نگاهی بیاندازید؛ چند بار اتفاق افتاده است که وقت و انرژی خود را بیهوده برای کاری که در نهایت خیلی اهمیتی نداشته است تلف کرده اید؟ حقیقت اینست که لازم نیست ما به همه چیز توجه کنیم ؛ مثلا نباید برایمان مهم باشد که فلان همکلاسی راجع به ما چه فکری می کند یا مردم درباره وقایعی که در رسانه ها بیان می شود چه می گویند یا فلان همکار پشت سر شما چه چیزی گفته است. توجه داشته باشید که یک فرد در زندگی نمی تواند تمام جوانب را با هم رعایت کند و در همه پیروز باشد و اصلا هم نباید تمام انرژی خود را برای همه چیز خرج کنید. تنها کاری که می توانید بکنید اینست که موضوعاتی که برایتان مهم است را برای خود اولویت بندی کنید و سپس تمام چیزهای دیگر را کنار بگذارید و فقط روی اولویت های خود تمرکز کنید.

۴. نه گفتن را یاد بگیرید

برخی از افراد قدرت نه گفتن ندارند و فکر می کنند اگر آن را به کار ببرند کسی را ناراحت می کنند یا فرصتی را از دست می دهند. نه برای اکثر افراد کلمه ای با بار منفی ست. اما چیزی که در حقیقت وجود دارد اینست که نمی شود برای همه چیز هم از بله استفاده کرد. به عبارتی وقتی برای کاری از بله استفاده می کنید برای کار دیگر از نه استفاده کرده اید؛ چطوری؟ این مثال را در نظر بگیرید: فرض کنید رئیس تان به شما می گوید امشب را تا دیروقت روی پروژه کار کنید و شما هم برای اینکه ناراحت نشود می گویید بله باشه، اما در همین وقت از طرف دیگر بازی فرزندتان که به او قول داده بودید برای تماشا بروید را از دست می دهید. در واقع هر وقت تصمیم می گیرید کاری انجام دهید وقت برای انجام کار دیگر را از دست داده اید. وقتی نه گفتن را بلد باشید دیگر نگران این نیستید که با گفتنش کسی را ناراحت کنید یا موقعیتی را از دست بدهید زیرا از قبل می دانید که به کاری دیگر بله گفته اید؛ کاری که بیشتر برایتان اهمیت داشته است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *