فواید خوردن روزانه سیر

فواید خوردن روزانه سیر

همه ما حداقل یک بار در زندگی سیر خورده ایم. اما برخی از ما آنقدر به بودنش در انواع غذاها عادت کرده ایم که به فواید بی نظیر آن  کمتر دقت کرده ایم. آیا می دانستید سیر علاوه بر محافظت در برابر سرماخوردگی، فواید بی شمار دیگری نیز دارد؟ در زیر به فواید خوردن روزانه سیر اشاره شده است :

۱. جذابیت بیشتر

سیر مردان را جذاب تر می کند. اما همیشه کسی که سیر می خورد به دلیل بوی بد آن از برقراری ارتباط با دیگران خودداری می کند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این کار اشتباه است؛ تنها کاری که مردان باید برای جلب نظر یک خانم انجام دهند اینست که ۱۲ ساعت قبل از ملاقات دو حبه سیر بخورند.☺ طبق تحقیقات زنان عاشق بوی بدن مردانی می شوند که سیر خورده اند. البته توضیح دادن این پدیده توسط دانشمندان کمی سخت است و می گویند شاید دلیلش این باشد که سیر به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد باعث می شود بوی بد عرق خیلی تند به نظر نرسد.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

همه افراد از قدیم می دانند که سیر بدن را از ابتلا به سرماخوردگی و ویروس های مختلف مصون نگه می دارد. اما دانشمندان تاکید کرده اند که برای جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان باید سیر را به طور مرتب مصرف کرد. سیر به دلیل ویتامین های زیادی که دارد، روغن های سومند، آمینو اسید فراوان و همچنین آلیسین که باعث نابودی میکروب ها و قارچ ها می شود می تواند بدن را در برابر سرماخوردگی مصون نگه دارد. نکته مهم : سیر تازه فقط می تواند در برابر انواع بیماری ها از شما محافظت کند و سیر گرما دیده تقریبا تمام خواص خود را از دست می دهد.

۳. ثابت کردن فشار خون

اگر فشار خون بالا دارید، از سیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. سیر باعث گشاد شدن رگ ها و کاهش فشار شریان ها می شود. سردرد و فشار روی قلب و فشار خون بالا با مصرف مرتب سیر از بین خواهد رفت. برای درمان فشار خون بالا باید فرد روزی ۴ حبه سیر مصرف کند. علاوه بر این، سیر میزان کلسترول بد خون را ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین می آورد و این یعنی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته تقریبا نصف خواهد شد. البته توجه داشته باشید که افراد با فشار خون بالا نمی توانند فقط با خوردن سیر به تنهایی با بیماری خود مقابله کنند بلکه حتما باید با پزشک خود نیز مشورت کنند.

۴. تقویت حافظه

طبق یک تئوری، بدن و مغز انسان بر اثر واکنش شیمیایی اکسید شدن که در آن ما غذا و اکسیژن را می گیریم و در عوض انرژی تولید می کنیم، پیر می شود. در این پروسه سلولها تخریب می شوند و به مرور زمان پوست شل می شود و مغز نیز به اندازه قبل تیز و هشیار نخواهد بود. اما ماده ای به اسم آنتی اکسیدان که در سیر وجود دارد با اکسید شدن بیش از حد مقابله می کند و باعث می شود جوان تر بمانیم. شرکت های داروسازی با گرفتن پول زیاد، مکمل های آنتی اکسیدان به افراد می فروشند؛ در حالی که می توان با مصرف روزانه سیر که دارای ترکیبات عالی بی شماریست مغز را از پیر شدن نجات داد و هزینه زیادی هم نکرد. افراد مسن تر که سیر را مرتب استفاده می کنند، کمتر به بیماری آلزایمر دچار خواهند شد و افراد جوان تر هم می توانند با مصرف آن حافظه خود را تقویت کرده و کارآیی مغز خود را افزایش دهند.

۵. افزایش بنیه بدن

سیر باعث کارآیی بهتر قلب و عضلات می شود. اگر ورزش می کنید، مصرف سیر می تواند در گرفتن نتایج بهتر به شما کمک کند. در یونان قدیم، زمانی که کسی در مورد دوپینگ چیزی نمی دانست، به مردانی که در المپیک شرکت می کردند، سیر خورانده می شد که باعث سرعت بیشتر و عملکرد بهتر آنها نسبت به رقبایشان می شد. علاوه بر این، سیر برای کسانی که ورزش نمی کنند هم مفید است زیرا باعث کاهش خستگی و افزایش کارآیی و عملکرد بهتر می شود و کمک می کند فصل سرد را به راحتی پشت سر بگذارند.

۶. تقویت پوست و مو

مو : سیر باعث می شود مو بیشتر رشد کند و بلند تر شود و همچنین تارهای آن ضخیم تر شود. حتی می تواند ریزش مو را هم درمان کند. برای این منظور باید سیر را روی پوست سر بمالید. خوشبختانه در صنعت آرایش روغن سیر بدون بو که مناسب برای مو باشد نیز تولید شده است.

پوست : فیبروبلاست یا سلولهای مسئول بازسازی پوست (فیبروبلاست، فراوانترین سلول در بافت همبند است که همه انواع رشته‌های بافت همبند و مواد آلی ماده زمینه‌ای را سنتز می‌کند. فیبروبلاست، سلولی است با هسته بیضوی و روشن و دارای کروماتین ظریف است که حاوی یک یا دو هستک واضح می‌باشد. اندامک‌های دخیل در پروتئین‌سازی در فیبروبلاست بطور گسترده دیده می‌شوند.) به مصرف سیر واکنش مثبت نشان می دهند. برای تولید کلاژن و الاستین طبیعی پوست، مصرف روزانه دو حبه سیر کافیست.

محافظت در برابر نور خورشید : ترکیبات موجود در سیر باعث حفاظت پوست در برابر اشعه آفتاب می شود. اگر سیر را به طور مرتب در رژیم غذایی خود استفاده کنید، اشعه خورشید نمی تواند پوست را خشک کند.

۷. کاهش درد دندان

سیر با خواص ضد میکروبی و ضد قارچی که دارد برای کرم خوردگی دندان بسیار مفید است. سیر میکروب های مضر را می کشد و تورم لثه را درمان می کند. علاوه بر این ها، خطر کرم خوردگی و خراب شدن دندان ها را نیز کاهش می دهد. بنابراین با مصرف مرتب سیر، لازم نیست زود به زود به دندانپزشک مراجعه کنید.

۸. لاغری

سیر برای کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند نیز مفید است زیرا :

به دلیل واکنش های شیمیایی متعدد، آجوئن (یک ترکیب شیمیایی) مایعات به خصوص در خون را فعال کرده و چربی های اضافه را از بین می برد. به همین دلیل انتظار می رود در آینده ای نزدیک، به کمک سیر قرص لاغری تولید شود.

اگر به اندازه کافی سیر مصرف کنید زمانی که رژیم غذایی نامناسب یا نامتعادلی داشته باشید، باعث می شود وزن اضافه نکنید، زیرا سیر کالری دریافتی بیش از حد را می سوزاند.

استثنا

حتی این محصول فوق العاده نیز گاهی استثنائاتی دارد و می تواند در برخی شرایط بسیار خطرناک باشد :

دکترها مصرف زیاد سیر را در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی کنند. کودکان زیر ۷ سال نیز باید آن را به اندازه متوسط مصرف کنند.

دو هفته قبل از عمل جراحی نباید سیر استفاده کرد زیرا باعث می شود خون رقیق شود و فرد خونریزی بیشتری را تجربه کند.

سیز و محصولات دارای سیر برای پوست حالتی مثل سوختگی ایجاد می کنند. بنابراین قبل از استفاده بر روی پوست، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

سیر برای حیوانات سم است خصوصا گربه و سگ های نژاد ژاپنی.

طبق گفته پزشکان، یک فرد سالم روزانه می تواند ۴ حبه سیر مصرف کند و از فواید بی شمار آن بهره ببرد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *